Przejdź do głównej zawartości

Suplementy na depresję

depresja jak sobie radzić
pixabay.com

Liczne badania wykazały, że na depresję wpływa szereg procesów zachodzących w organizmie, w tym stany zapalne, stres oksydacyjny i inne. Z tego powodu niektóre suplementy były stosowane w leczeniu objawów depresji od dziesięcioleci, albo razem z lekami przeciwdepresyjnymi, albo stosowane samodzielnie. 

Niestety, dzisiejszy rynek suplementów jest pełen mieszanych komunikatów i przesadnych twierdzeń na temat tego, które suplementy są najlepsze w leczeniu depresji. Jednakże spróbuję przedstawić najpewniejsze naturalne środki, które w świetle badań mogą przynieść korzyści w walce z depresją.

Pragnę od razu zaznaczyć, iż nie jestem ekspertem z danej dziedziny, więc artykuł ma charakter jedynie poglądowy. Dlatego jeśli rozważacie stosowanie suplementów pomagających zwalczyć depresję, to ważne jest, aby porozmawiać o tym z lekarzem - psychiatrą.

Które suplementy mogą być odpowiednie przy depresji?

Poniżej lista suplementów, które mogą być pomocne przy stanach depresyjnych.
  • Olej rybi (o wysokiej zawartości EPA) -  jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega 3, które są kluczowe dla niektórych funkcji mózgu i mogą pomóc zmniejszyć stan zapalny związany z depresją. W oleju rybnym występują dwa rodzaje kwasów omega 3: EPA i DHA. Naukowcy odkryli, że EPA jest tym, który najbardziej pomaga, jeśli chodzi o depresję.
  • Witamina D - nasze ciało wytwarza witaminę D w sposób naturalny, przy odpowiedniej ekspozycji na słońce. Jednak badania wykazały, że większość ludzi ma niewystarczające jej poziomy, zwłaszcza Ci mieszkający na północnych szerokościach geograficznych, gdzie jest mniejsza ekspozycja na światło słoneczne, Fakty są takie, że osoby z niskim poziomem witaminy D są podatne na wyższe wskaźniki depresji. W częściach mózgu związanych z depresją znajdują się receptory witaminy D, które mogą brać udział w tworzeniu pewnych neuroprzekaźników
  • L-metylofolian (specyficzny rodzaj kwasu foliowego) - Niektórzy ludzie mają budowę genetyczną, która w rzeczywistości upośledza wykorzystanie kwasu foliowego w procesach komórkowych, co może być związane z depresją. L-metylofolian może pomóc wypełnić tę lukę i utrzymać odpowiednie procesy komórkowe. W rzeczywistości istnieje już zatwierdzona przez FDA forma L-metylofolianu, którą lekarze przepisują pacjentom, którzy początkowo nie reagują na leczenie przeciwdepresyjne.
  • SAM-e (S-adenozylometionina) - jest to naturalna substancja obecna w każdej komórce ciała i mózgu, która odgrywa rolę w wielu procesach komórkowych. Uważa się, że SAM-e działa poprzez zwiększanie poziomu serotoniny w mózgu, wywołując efekt podobny do leków przeciwdepresyjnych.
  • Ashwagandha - witania ospała, to naturalny sposób na depresję. Pomaga również walczyć ze stresem oraz nerwicą. Właściwości tej rośliny zostały udowodnione przez naukowców z George Washington University School of Medicine and Health Science.
  • Dziurawiec zwyczajny - preparaty z dziurawca stosuje się w leczeniu depresji, ale wyłącznie w jej lekkich lub umiarkowanych postaciach. Działanie jest zbliżone do leków antydepresyjnych jednakże znacznie słabsze.
  • Gotu kola inaczej wąkrota azjatycka - stosowana jest leczniczo jako środek poprawiający pamięć, koncentrację i zdolność uczenia się. Wpływa wspomagająco w walce z wrzodami żołądka oraz z depresją. Przykładowo przegląd "Recent Updates in Neuroprotective and Neuroregenerative Potential of Centella asiatica" potwierdza ustalenia przeciwdepresyjne i przeciwlękowe, częściowo z powodu badania przeprowadzonego na 33 osobach z uogólnionym zaburzeniem lękowym . Uczestnicy zostali poproszeni o przyjmowanie gotu kola zamiast leków przeciwdepresyjnych przez 60 dni. Samodzielnie zgłaszali zmniejszenie stresu, lęku i depresji.
  • Kava - to tropikalny, wiecznie zielony krzew o liściach w kształcie serca i zdrewniałych łodygach. Według niektórych badań kava może być stosowana jako alternatywa dla niektórych leków lękowych i innych leków przeciwdepresyjnych.

Podsumowanie.

Chociaż pozytywne badania dotyczące tych suplementów są zachęcające, ważne jest, aby pamiętać, że te wyniki nie są doskonałe ani ostateczne. Ważne jest również, aby pamiętać, że każdy z suplementów był badany osobno, a połączenie ich może dać różne rezultaty. Jeszcze raz wspomnę - pamiętajcie o konsultacji z lekarzem. Pamiętaj też, że suplementy nie zastępują zdrowej diety oraz odpowiedniego stylu życia, ale zamiast tego mogą być pomocnym impulsem dla naszego organizmu, aby przeciwdziałał objawom depresji.

W tym miejscu możecie zakupić wspomniane suplementy:
http://www.muscle-zone.pl

Przy zamówieniu wpisując w pole rabat kod:
ALBKOS dostaniecie 5% zniżki.

Źródła:

https://ajp.psychiatryonline.org/doi/full/10.1176/appi.ajp.2016.15091228
https://ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2766289
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4975583/
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ptr.1609/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19430766/
https://sciencedaily.com/releases/2012/06/120625152358.htm
https://health.harvard.edu/newsletter_article/Herbal_and_dietary_supplements_for_depression
https://health.harvard.edu/newsletter_article/natural-supplements-for-mental-health
https://health.harvard.edu/blog/omega-3-fatty-acids-for-mood-disorders-2018080314414

Komentarze

Prześlij komentarz

Każdy Wasz komentarz jest dla mnie bardzo cenny. Jednakże bez zastanowienia usuwam wszelkie reklamy oraz spam.