Przejdź do głównej zawartości

Posty

Wyświetlanie postów z grudzień, 2015

Głodówka lub dieta niskokaloryczna - sposobem odzyskania dawnej formy po świątecznym obżarstwie?

źródło: www.onehallyu.com Wśród powszechnej opinii krąży mit dotyczący odpowiedniej kaloryczności diety redukcyjnej. Otóż wiele osób uważa, że im mniej kalorii spożyjemy tym szybciej schudniemy. Szczególnie na takie pomysły wpadają osoby, które ostro pofolgowały podczas okresu świątecznego. Nadmienię w tym miejscu, iż prawda redukcyjna jest zgoła inna i w związku z tym przedstawię pewne fakty.  Nasz organizm stanowi bardzo złożony twór, który ewoluował na przestrzeni tysiącleci po to, aby przetrwać w najcięższych warunkach. Gdy dostarczamy mu zbyt mało pożywienia, to zatrzymuje nasz metabolizm i spowalnia mniej istotne procesy np. redukcję tkanki tłuszczowej. Należy zwrócić uwagę, że tkanka ta stanowi jeden z ostatecznych zapasów energetycznych organizmu, który jest pewnego rodzaju kołem ratunkowym. Ciekawe jest to, iż w przypadku wszelkich drastycznych cięć energetycznych możliwe jest pozyskanie energii z mięśni. Trzeba w tym miejscu wspomnieć, że istnieje proces nazwany gl

Śniadanie białkowo - tłuszczowe. O co biega?

Ostatnimi czasy obserwuję masowe przerzucanie się na śniadania białkowo - tłuszczowe. Osobiście jestem przekonany, iż często jest to spowodowane masową modą. Tym bardziej, iż po raz pierwszy usłyszałem o takim zabiegu w 2009 roku, to jednak stosunkowo niedawno nabrało to tak wielkiej skali. Oczywiście zjawisko to ma szereg plusów, ale bardzo często nie dyskredytuje dawnego modelu żywienia.  O co chodzi w śniadaniach białkowo - tłuszczowych? Otóż rano po przebudzeniu nasz organizm charakteryzuje się wysokim poziomem kortyzolu oraz glukagonu, w związku z tym obarczenie go sporą ilością węglowodanów może przynieść niepotrzebne obciążenie organizmu, a zaraz potem pojawienie uczucia głodu. Dodatkowo spożycie danego makroskładnika poprzez podniesienie insuliny stopuje hormon wzrostu, który sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej. Niejedzenie węglowodanów na śniadanie może tym samym poprawić gospodarkę insulinową, zabezpieczyć przed niechcianym spadkiem cukru we krwi oraz pojawieni

Indeks sytości sprzymierzeniec każdej redukcji

Dieta redukcyjna cechuje się obniżoną wartością energetyczną, co może powodować wystąpienie szeregu odpowiedzi ze strony organizmu - zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Dość popularnym czynnikiem, który powoduje frustrację, jak i zwiększone ryzyko złamania ustalonej diety jest głód. Dlatego należy w tym miejscu wspomnieć o mierniku zwanym - indeksem sytości.  Otóż Dr Susanna Holt opracowała Indeks sytości, który mierzy stopień najedzenia po spożyciu określonego pokarmu. Parametr ten ułatwia budowanie racjonalnego planu żywienia. Jednakże trzeba zaznaczyć iż Pani dr badała go w obrębie 2 godzin od spożycia określonego produktu - krótkotrwałe nasycenie. Indeks ten zależy głównie od składu żywności oraz wartości odżywczej. Niższym wskaźnikiem sytości charakteryzują się produkty o większej zawartości tłuszczu. Wyższym z kolei te ze zwiększoną zawartością błonnika pokarmowego, białka czy wody. Wskaźnik określony jest wartością procentową - im większa tym lepsze krótkotrw