Przejdź do głównej zawartości

Posty

Wyświetlanie postów z listopad, 2015

Słodziki i wpływ na głód, poziom insuliny oraz masę ciała.

Ostatnimi czasy na pewnej konferencji usłyszałem jakoby słodziki u wielu osób podnosiły poziom insuliny we krwi. Inaczej mówiąc powodowały odpowiedź hormonalną podobną do tej jaką powodują cukry proste. Dziś chciałbym wyjaśnić ten temat jak zwykle opierając się o badania, a nie czcze gadanie. Od razu zaznaczam, iż nie jest to artykuł o wpływie na zdrowie, bo nie na tym dziś się skupię.  Badanie 1. "Comparison of the effects of aspartame and sucrose on appetite and food intake." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3190218 Badano wpływ spożywania pokarmów słodzonych aspartamem albo sacharozą na ocenę apetytu oraz przyjmowania pokarmu u ludzi . Nie stwierdzono istotnych różnic między uczuciem głodu, sytości oraz chęcią jedzenia. Badanie 2. "Effects of intense sweeteners on hunger, food intake, and body weight: a review." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2008866 Nie stwierdzono po aspartamie zwiększenia przyjmowania pokarmu oraz przyrostu masy ci

Zielona herbata i odchudzanie.

Ostatnio poruszyłem kwestię L-karnityny . Dziś chciałbym omówić bardzo krótko wpływ zielonej herbaty na efekty odchudzania. Stanowi ona de facto jeden z kolejnych środków mających za zadanie spalić nadmiar tkanki tłuszczowej. Jakie jest jej faktyczne działanie? Wskaże to dzisiejszy artykuł poparty badaniami. Na wstępie należy wskazać, iż za efekty zielonej herbaty przyjmuje się substancje zwane katechinami należącymi do grupy polifenoli oraz pewna zawartość kofeiny. Badanie 1. "Green tea for weight loss and weight maintenance in overweight or obese adults." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23235664 Autorzy na podstawie badania ponad tysiąca osób doszli do wniosku, iż preparaty z zielonej herbaty wywołują niewielkie, zmniejszenie masy ciała u osób dorosłych z nadwagą lub otyłych. Utrata masy ciała była na tyle niewielka, iż nie została uznana za klinicznie istotną.  Badanie 2 "Green tea beverages enriched with catechins with a galloyl moiety reduce

L-karnityna legendarny środek na odchudzanie, czy też jedynie świetny produkt marketingowy na dużą skalę?

Jednym z najbardziej popularnych suplementów na odchudzanie jest L-karnityna będąca chemicznym związkiem organicznym. Jej zadaniem jest transport kwasów tłuszczowych do mitochondriów, gdzie są poddawane procesowi utleniania, a następnie powstaje z nich energia. Mechanizm jest na tyle prosty, że wiele środowisk uznało, że dodatkowe porcje l-karnityny sprawdzą się w walce z nadmiarem tkanki tłuszczowej.  Co mówią źródła naukowe na temat L-karnityny i jej działania odchudzającego? Źródło 1. "L-Carnitine supplementation combined with aerobic training does not promote weight loss in moderately obese women." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10861338 Przebadano 36 umiarkowanie otyłych kobiet przed menopauzą. Podzielono je losowo na 2 grupy i poddano 8 tygodniowym testom. Jednej grupie podawano 2 gramy l-karnityny dwa razy na dobę. Drugiej grupie podawano laktozę. Obie grupy wykonywały trening polegający na chodzie przez 30 min (60-70% tętna maksymalnego)