Przejdź do głównej zawartości

Posty

Wyświetlanie postów z styczeń, 2013

Najczęstsze błędy treningowe

Opisywałem kiedyś najczęstsze błędy widoczne na blogach osób odchudzających się . Dziś wymienię kardynalne błędy, które czasami widzę u osób ćwiczących na siłowni. Zaczynamy: 1. Brak rozgrzewki. Pominięcie tego elementu stanowi zwiększenie prawdopodobieństwa wystąpienia kontuzji. Rozgrzewka ma pozytywny wpływ na cyrkulację krwi w mięśniach oraz poprawę motoryki narządów ruchu. Stosowanie tego elementu często wpływa na przyspieszenie osiągnięcia naszych celów treningowych. Przed głównymi ćwiczeniami możemy stosować aeroby, stretching dynamiczny oraz serie rozgrzewkowe z lżejszymi ciężarami. 2. Zła kolejność ćwiczeń. Widzę czasami jak osoby wykonują tego samego dnia ćwiczenia treningu dzielonego np. w takiej kolejności: triceps, klatka piersiowa/ triceps, barki lub biceps, plecy. Zasada główna polega na odpowiedniej kolejności ćwiczeń. Najpierw zaczynamy od większych grup mięśniowych. Następnie trening kończymy na mniejszych grupach. Przykład: ćwicząc triceps, a potem klatkę,

Prawidłowe zakończenie sesji treningowej

Dziś chciałem poruszyć kwestię zakończenia naszego treningu na siłowni. Otóż koniec sesji treningowej jest tak samo istotny jak jej początek. Wiele z nas po przyjściu na siłownię rozgrzewa się. Stosuje, więc delikatny wstęp aerobowy (orbitrek, rowerek, bieżnia itp.). Część idzie dalej, co jest jak najbardziej wskazane. Otóż stosuje stretching dynamiczny oraz często serie rozgrzewkowe na powiedzmy 50 procentach ciężaru właściwego, który mają w planie treningowym. Następnie wykonują resztę treningu z normalnymi ciężarami właściwymi. Jednak obserwując bywalców siłowni widzę, że mało kto kończy prawidłowo sesje ćwiczeniową. Jak zakończyć trening na siłowni? 1. Uwzględnić  ćwiczenia wyciszające (cool down) .  Jest to recepta na sytuacje, gdy po przerwaniu intensywnego biegu, czy też ciężkiego treningu siłowego zaczyna nam się kręcić w głowie. Wtedy też często pojawiają się „mroczki” przed oczami i musimy dosłownie usiąść. Otóż, gdy mięśnie przestają pomagać w zachowaniu intensywneg

Szyszynka i magiczna melatonina

Szyszynka jest bardzo ciekawym gruczołem wydzielania wewnętrznego. Ma stosunkowo nieduże rozmiary.  Jej długość to 5–8 mm, a szerokość 3–5 mm. Wydziela substancje hormonalne: melatoninę, noradrenalinę, serotoninę oraz hormony hamujące wydzielanie gonadotropin odpowiedzialnych za dojrzewanie płciowe. Ciekawą kwestią jest też, to, że szyszynka produkuję dimetylotryptaminę-DMT (psychodeliczną substancję psychoaktywną). Szczególnie duży poziom danej tryptaminy jest produkowany w momencie śmierci. Naukowcy uważają, że DMT ma za zadanie przygotować osobę umierającą do zgonu i tym samym jakby ją "uspokoić" poprzez pozytywne wizje. Z kolei Indianie (używają do swoich rytuałów DMT), czy też mistycy sądzą, że dana trytpamina po prostu otwiera nam wrota do świata poza ciałem. Wielu mistyków wierzy, że pełne uruchomienie funkcji szyszynki otwiera w człowieku wielkie zdolności telepatyczne. Mają oni dany gruczoł za swoiste trzecie oko. Dzisiejsza medycyna nie wie zbyt dużo na temat s

Roczny plan treningowy - co, jak i po co?

Dziś chciałem poruszyć istotną kwestię specjalizacji jednostek treningowych, a konkretnie całych ich zespołów. Ułożenie ich w określone cykle o różnym priorytecie wraz z okresami mniejszej intensywności sprzyja budowaniu formy. Zarazem zabezpiecza przed przepaleniem się/spadkiem entuzjazmu. Podział taki wzmaga u nas wszechstronny rozwój (oczywiście w zależności od tego co za cel sobie obraliśmy). Pozytywem są m.in maksymalizacja efektów, większe bezpieczeństwo oraz zróżnicowanie treningów. Najważniejsze pojęcia danego tematu. Jednostka treningowa  - jest to najmniejszy element struktury treningowej, czyli z reguły pojedynczy trening trwający przeważnie max 90 minut. Składa się z rozgrzewki, części właściwej treningu oraz fazy końcowej (chłodzącej). Dany trening wraz ze stażem i naszym celem ulega pewnym modyfikacjom np. zmianie ćwiczeń, intensywności, zakresu powtórzeń itp. Mikrocykl  - jest częścią procesu treningowego. Składa się z kilku lub kilkunastu jednostek trening

Odchudzanie jest proste. Refleksje

Bardzo często obserwując moich klientów, mam wrażenie, że ja sam jestem bardziej zaangażowany w cel jaki Oni muszą osiągnąć. Widzę, że dużo z nich popełnia notorycznie te same błędy pomimo moich rad. Zastanawia mnie to tym bardziej, bo przyznają się do jakiś odstępstw od zaleceń mówiąc: "bardzo to rozumiem, jednak musiałam sobie pozwolić na (np...) daną przekąskę". W chwilach takich w jakimś stopniu czuję się "winny", że być może przekazałem za mało klarownej wiedzy i stąd te błędy. Z innej strony myślę sobie, że jest za dużo lenistwa w społeczeństwie oraz samodyscypliny. Większość ludzi czeka na łatwe i szybkie efekty. Chce powiedzieć Wam dziś to, co mówię każdej osobie chcącej zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej.  Odchudzanie to bardzo prosta kwestia. Dotyczy to większości osób. Wiem to z praktyki na sobie, z praktyki na osobach, które trzymały się ściśle niezbędnych rad oraz oczywiście z teorii. Owszem zdarzają się osoby, którym jest ciężko schudnąć n