Przejdź do głównej zawartości

Posty

Wyświetlanie postów z sierpień, 2012

Śniadanie - nasz fundament

Czemu śniadanie jest tak istotnym posiłkiem ? Jak powinno być skomponowane dla najlepszych efektów zdrowotnych? Śniadanie jest szczególnie ważnym posiłkiem. Dzięki niemu w dużej mierze zależy nasze samopoczucie przez resztę dnia. Dlatego, też istotne jest prawidłowe skomponowanie naszego pierwszego dania. Obliczono, że jeśli w ciągu mniej więcej 1 godziny od przebudzenia niczego nie zjemy - to nasz metabolizm spowolni o około 30 procent. Jak widzicie, nie jedząc śniadania bardzo sobie "przeszkadzamy" w prawidłowej diecie. Jakie korzyści może nam dać odpowiednio zaplanowane śniadanie?  lepszą odporność na stres; efektywniejszy układ immunologiczny; lepszy nastrój; sprawniejszy układ nerwowy i tym samym lepsze wyniki w nauce; sprawny metabolizm; kontrola uczucia głodu w ciągu całego dnia; zmniejszenie prawdopodobieństwa przejadania się. Czym się kierować przy komponowaniu pierwszego posiłku? uwzględnić węglowodany złożone, które zapewnią energię dług

Domowe przyprawy/zioła pro-zdrowotne

Poniżej przedstawiam spis przypraw/ziół, z którymi większość się zetknęła. Posiadają one dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Kurkuma, czyli szafran indyjski - działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe. Prawdopodobnie opóźnia też rozwój demencji. Chili  -  ma działanie przeciwbakteryjne, przeciwnowotworowe, odchudzające. Pieprz czarny  - pobudza wydzielanie soków trawiennych i zwiększa ukrwienie tkanek. Zbyt duża ilość tej przyprawy może działać drażniąco na przewód pokarmowy. Cynamon - obniża poziom cukru we krwi osób z cukrzycą typu 2. Charakteryzuje się także właściwościami obniżania poziomu cholesterolu i trójglicerydów Imbir  -  świetny środek na  dolegliwości żołądkowe, bez względu na to, czy ich przyczyną jest ciąża, choroba lokomocyjna czy chemioterapia. Opóźnia też procesy starzenia.  Czosnek -   hamuje wzrost bakterii, grzybów i pasożytów. Zażywanie czosnku pomoże obniżyć ciśnienie krwi i zapobiec udarom.Sięganie po niego obniża też ryzyko

Sposoby na zakwasy

Zakwasy zwane także opóźnioną bolesnością mięśni, to bóle mięśni pojawiające się w wyniku mikropęknięć i uszkodzeń włókien mięśniowych po około 12-24 godzinach od wysiłku fizycznym, zwłaszcza intensywnego, do którego mięśnie nie były wcześniej przyzwyczajone.   Wbrew powszechnym opiniom nie są skutkiem wydzielania się kwasu mlekowego. Obecnie jednak nie uznaje się tej hipotezy za prawdziwą, gdyż kwas mlekowy po około godzinie odpoczynku zostaje wchłaniany i jego poziom wraca do normy. Sposoby zapobiegania zakwasom: - dobra rozgrzewka to podstawa; - świetnym dodatkiem może być stretching (jednak stosowany z umiarem, gdyż sam w sobie może powodować zakwasy); - powolne stopniowanie intensywności treningów z dnia na dzień a nie rzucanie się na "głęboką wodę". Leczenie zakwasów: - sauna  pomaga poprzez działanie rozluźniające mięśni i poprawę mikrokrążenia krwi; - masaż podobnie jak sauna, rozluźni nasze mięśnie; - prysznic - stosowanie naprzemiennie zimnej i gorą

Stretching rowerzysty

Jazda na rowerze nie jest naszą naturalną pozycją, dlatego też ruch ciała ulega pewnemu ograniczeniu. Mięśnie tracą swój wyjściowy tor ruchu i ulegają skracaniu. Żeby temu zapobiec, przyspieszyć ich regenerację oraz ograniczyć ryzyko kontuzji - niezbędny w tym miejscu staje się odpowiedni stretching. Rozciąganie wykonujemy głównie po jeździe na rowerze i staramy się poświęcić 10-15 minut danym ćwiczeniom. Niektórzy wykonują też stretching przed jazdą na rowerze. Jednak nie jest on niezbędny, ale jeśli decydujemy się - to pamiętajmy, że mięśni nie rozciąga się, gdy są zimne. Wskazana wtedy jest dodatkowo rozgrzewka. Poniżej przykłady ciekawych ćwiczeń rozciągających: Łydki.   Stań w odległości swojego torsu od roweru. Złap jedną ręką za siodełko a drugą za kierownik. Postaw jedną nogę do przodu, w połowie drogi do roweru. Trzymaj tylną nogę prosto i zegnij w kolanie przednią nogę. Wypchaj biodra do przodu i ściągnij tylną piętę do dołu. Wytrzymaj w tej pozycji od 15 do 20 se

Pokarm oraz styl życia wpływający na poziom szczęścia

Zastanawialiście się kiedyś jaki wpływ na nastrój może mieć pokarm, który spożywamy w ciągu dnia oraz sam styl życia? Otóż głównymi neuroprzekaźnikami odpowiedzialnymi za nasz nastrój są: serotonina, dopamina, adrenalina, noradrenalina . W danym artykule skupię się szczególnie na dopaminie oraz serotoninie, ponieważ to one odpowiadają za nasz dobry nastrój. Adrenalina oraz noradrenalina z kolei należą do tzw. neuroprzekaźników stresowych, których tematykę poruszę innym razem. Otóż sama serotonina wpływa na nas przeciwdepresyjnie, powodując poprawę nastroju. W nocy przekształca się w melatoninę umożliwiającą spokojny sen. Do produkcji serotoniny niezbędny jest   tryptofan , jeden z aminokwasów egzogennych, czyli takich, których nie wytwarzamy samodzielnie i musimy go dostarczyć z pożywieniem. Do prawidłowego transportu tryptofanu niezbędne są węglowodany o niskim indeksie glikemicznym. Główne źródła tryptofanu to: mleko, sery, mięso, banany, soja, jaja, ziarno słonecznika. D

Kącik pytań

Witam wszystkie osoby! Wpadłem na mały pomysł, stworzenia miejsca, gdzie będziecie mogli mi zadawać pytania na nurtujące Was tematy, związane z treningami, dietą, suplementacją czy zdrowym stylem życia. Serdecznie zapraszam na forum: www.twojasylwetka.cba.pl

Kobiety i ćwiczenia, które "parzą".

Często płakać mi się chce, kiedy permanentnie zauważam jak panie okupują tylko sprzęt do ćwiczeń na nogi, unikając hantli, sztang czy wyciągów. Chciałem dziś nawiązać do moich wcześniejszych artykułów, czyli - " Idiotyczne przekonania obu płci. Efekt - gruszka oraz bocianie nogi " oraz " Strach przed treningiem siłowym wśród kobiet. Obalamy okropny MIT " i przedstawić ćwiczenia, które kobiety szczególnie unikają, nie wiedząc jak dobroczynny wpływ mogły by mieć na ich ciała, gdyby tylko zaczęły je stosować. Martwy ciąg Wielokrotnie powtarzam swoim podopiecznym, jak wspaniały wpływ ma na sylwetkę dane ćwiczenie. Wbrew częstym opiniom, każdy może je wykonywać byle tylko nauczył się poprawnej techniki. Często Panie boją się jak ognia tego ćwiczenia. Jeśli jednak przekonają się już do niego, to stosują śmieszne ciężarki. Drogie Panie nikt Wam nie karze brać po 100 kg obciążeń. Jednak wszystko musi być adekwatnie dostosowane do danej osoby. Miałem kiedyś klientkę,

Lamont Peterson - bezdomny mistrz świata

Dziś chciałem przedstawić kolejnego bohatera, drugiego Rocky'ego, jednakże osobę żyjącą na prawdę, a nie kolejną postać fikcyjną wymyśloną dla zysku. Jest to osoba, która mimo wielu przeciwności jakie napotkała w życiu, wstała i wywalczyła coś, co większość ludzi może jedynie sobie zamarzyć. Zgodzę się w tym miejscu ze słowami mojego znajomego: "talent rodzi się w bólu a nie kasie". Często myślę podobnie obserwując naszych sportowców, zwłaszcza piłkarzy, którzy starają się być bardziej celebrytami, niż sportowcami. "Historia 27-letniego Lamonta Petersona (30-1-1, 15 KO) przypomina bajkę, która wykracza poza pojęcie przysłowiowego "american dream". Jeszcze kilka lat temu aktualny mistrz świata wagi lekkopółśredniej federacji IBF i WBA Super był... bezdomny. Spał gdzie popadnie. Nie miał co jeść, myślał jedynie o przetrwaniu.Jego ojciec był kierownikiem supermarketu. Ze swojej pensji nie był jednak w stanie utrzymać bardzo licznej rodziny. Zajął się więc

Częste błędny widoczne na BLOGACH osób odchudzających się

Dziś szybciutko opiszę błędy, które notorycznie zauważam na blogach osób chcących się odchudzić.  1. Za dużo słodkiego - masa owoców, dżemów, soków (cukry sprzyjają tyciu, podbijają insulinę) 2. Brak zdrowych kwasów tłuszczowych - nienasyconych, które sprzyjają zdrowej, zgrabnej sylwetce (omega-3, omega-6, omega-9). Zalecam stosować do sałatek - olej lniany, oliwę z oliwek. Oczywiście wszystko na zimno. Smażenie powoduje powstawanie tłuszczów trans. 3. Stosowanie maksymalnie przetworzonego jedzenia (np. parówki, pasztety) - w takim pożywieniu  często znajduje się duża ilość skrobi i niezdrowych kwasów tłuszczowych nasyconych o konserwantach nie wspominając. 4. Za mało kaloryczna dieta, w efekcie czego spowalnia metabolizm. Jeśli odchudzamy się, to obliczamy dzienne zapotrzebowanie kaloryczne i od tego odejmujemy z reguły 500kcal. Polecam mój kalkulator  TDEE. 5. Olbrzymie ilości węglowodanów a znikome białka. Niedawno były kolejne badania, w którym stwierdzono, że biał

4 typowe mity odchudzania

pl.freepik.com Poniżej przedstawiam chyba najkrótszy mój artykuł do tej pory. Jest on zwięzły i konkretny. Bowiem odpowiada na typowe błędy, które duża część osób popełnia przy odchudzaniu. 4 mity odchudzania: 1) głodzenie się - powoduje często efekt odwrotny. Organizm przerzuca się w tryb oszczędnościowy i spowalnia metabolizm. Efekt tego taki, że organizm boi się wyginięcia i każda kaloria zaczyna być szczególnie istotna. Ciało zaczyna więc jak najwięcej magazynować tłuszczu a jak najmniej go spalać. Kolejnym istotnym faktem jest to, że przy głodówkach tracimy masę ciała w głównej mierze z tkanki mięśniowej, która jest istotna dla jędrnej, silnej i zgrabnej sylwetki. Dodatkowo po głodówkach następuje szybki efekt Jojo - organizm dostał szoku przez restrykcyjne obcięcie wszystkich kalorii, więc chce teraz jak najszybciej odrobić straty.  http://www.treneralbert.pl/2014/10/diety-restrykcyjne-i-godowki-problem-z.html 2) nie jedzenie przed snem - kolejna bzdura. Możemy jeść przed

Barb Guerra osoba o wielkiej sile i determinacji

Mówisz, że nic Ci się nie chce? Jesteś zmęczony/a? Nic w życiu Ci się nie układa i jesteś smutny/a ? Moje pytanie teraz - jak bardzo się starasz, żeby to zmienić? a nie skupiać się na tym co złe, negatywne? Tylko zacząć działać z całych sił nie patrząc w tył! Dziś artykuł troszkę z innej beczki. Będzie to duży motywator dla wielu osób. Chciałem przedstawić w tym miejscu wspaniałą osobę, jaką jest Barb Guerra . Jeszcze nikt w Polsce nie opisywał tej niezwykłej Pani, więc zrobię to ja. "Nie mam rąk ale kocham kulturystykę" to zdanie Barb, które wielokrotnie powtarza, gdy ludzie dziwią się, że jest w stanie zajmować się danym sportem. Najwidoczniej sprawdzają się w tej kwestii znane słowa - chcieć to móc! Barb w wieku dwóch lat miała wypadek. Została porażona przez prąd, w wyniku czego straciła obydwie ręce. Początkowo Jej życie nie było łatwe. Obcy wielokrotnie patrzyli się na Nią ze zdziwieniem lub politowaniem. Czuła się maksymalnie wyalienowana. Wstydziła się tego

Destrukcyjne przekonania obu płci. Efekt - gruszka oraz bocianie nogi.

Przywykłem już do widoku oraz upartości wielu osób, co do ich własnej i "słusznej" teorii treningowej. Niektóre osoby usilnie nie dają się przekonać do zmiany swojego poglądu myślowego i uznania istotności holistycznego treningu siłowego. Dotyczy to zarówno kobiet jak i mężczyzn. Jednak różnica polega na tym, że kobiety przywiązują szczególną uwagę do treningu dolnej części ciała kosztem górnej. Wykonują olbrzymie ilości wielorakich ćwiczeń na pośladki, uda i łydki. Efektem czego może być sylwetka strasznie nie proporcjonalna. Wielokrotnie kobiety chcą odchudzić się w dolnych rejonach ciała. Sądzą więc, że wystarczy dużo ćwiczyć na daną partię i pojawi się w tym miejscu upragniony efekt odchudzający. Chce tutaj podkreślić, że nie ma miejscowego odchudzania (jest tylko całościowe) i redukcja tkanki  tłuszczowej zależy głównie od odpowiedniej diety o deficycie kalorycznym. Kobiety nie stosujące diety a wykonujące przesadny trening nóg z reguły nabierają kształtów gruszki - t

Top najgorszych produktów żywnościowych

Dziś po rozmowie z pewną osobą, która zajadała się swoim śniadaniem doszedłem do wniosku, że muszę napisać listę najgorszych produktów spożywczych jakie istnieją :). Ludzie często nie zdają sobie sprawy, co spożywają i jaki to ma wpływ na ich organizm. Owszem raz na jakiś czas możemy sobie pozwolić na taką "przekąskę" jednak jeśli jest to notoryczne, to po jakimś czasie możemy mieć mały problem, czy to ze zdrowiem czy naszym ogólnym wyglądem ciała. Zaczynam, więc listę od sławnego  pączka . (kusi co ?:D) Pączki pod względem zdrowotnym to ohyda. Zawierają ogrom mąki, cukrów prostych, są smażone na oleju nienasyconym (często wielokrotnie tym samym), dzięki czemu dochodzi do jego uwodornienia i powstania tłuszczów trans. Cytat z Wikipedi "Współcześnie istnieją liczne doniesienia naukowe, wskazujące na fakt, że częste spożywanie tłuszczów trans ma negatywny efekt na zdrowie, jak dowodzi francuska uczona Françoise Clavel-Chapelon "ryzyko zachorowania na rak

Strach przed treningiem siłowym wśród kobiet.Obalamy okropny MIT

Wielokrotnie mam do czynienia z  kobietami, które bardzo niechętnie podchodzą do treningu siłowego. Standardowo racjonalizują swoje zachowanie tym, iż nie chcą nadmiernie (lub wcale) rozbudowywać mięśni i tym samym upodobnić się budową do mężczyzny. Jeśli już zdecydują się na trening z obciążeniem, to trening taki często jest nieefektywny, bo opiera się na minimalnych ociążeniach . Chciałem, więc w tym artykule poruszyć jakże istotny MIT zakorzeniony w umysłach wielu osób płci pięknej. Otóż każda kobieta w swoim organizmie posiada żeńskie hormony płciowe, do których zaliczymy: estrogen (estradiol, estron, estriol), progesteron, relaksyne. Z kolei podstawowym męskim hormonem płciowym (androgenem) jest u mężczyzn testosteron. Testosteron jest bardzo silnym hormonem, który odpowiada za szereg cech płciowych w tym właśnie za rozrost masy mięśniowe i męski typ budowy ciała. Jest on produkowany głównie przez komórki śródmiąższowe jąder – Leydiga. Oczywiste jest to, że kobiety nie po